Station Oosterbeek-Laag

Station Oosterbeek Laag foto Marijke MetzFoto: Marijke Metz

Je ziet hier een fraai versierd huis; een deel van het voormalige station Oosterbeek Laag. Rechts staat een lager gebouw in dezelfde stijl, dit was goederenloods en is nu een mooi gerestaureerd woonhuis. Door de geluidschermen en de begroeiing zie je nu de spoorlijn Arnhem-Nijmegen niet meer die achter deze huizen ligt.

Oostgevel Station Oosterbeek Laag geknipt uit Het Utrechts Archief X198105 - 959-3283
Oostgevel Station Oosterbeek Laag, bron: Het Utrechts Archief (X198105 – 959-3283)

Herken je het huis op de tekening van de architect M.A. van Wadenoijen? Het lichter gekleurde gedeelte van het station, links is verdwenen, net zoals de torenspits.

Het stationsgebouw was het eerste asymmetrische stationsgebouw van Nederland én het eerste met een toren.

Station Hemmen-Dodewaard foto:Hans de Kroon Wikipedia
Station Hemmen-Dodewaard foto: Hans de Kroon

Van Wadenoijen heeft ook het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard (1881) gebouwd, dat nog steeds bestaat en goed bewaard is gebleven. Latere stations in dezelfde stijl krijgen de naam ‘Standaardtype Hemmen‘. Vreemd, want het Oosterbeekse station was al in 1879 gebouwd en duidelijk in dezelfde stijl. Is men Station Oosterbeek-Laag helemaal vergeten (op Wikipedia)?

Oosterbeek Laag 1879 Het Utrechts archief X89108 - 154651
Oosterbeek Laag 1879 Bron: Het Utrechts archief (X89108 – 154651)
Station Oosterbeek-laag 1880 Gelders Archief NL-AhGldA_1513_2004
Station Oosterbeek-laag 1880 bron: Gelders Archief (NL-AhGldA_1513_2004)

Zo zag het station er in 1879 uit vanaf de spoorzijde. Zie je het patroon van het dak? Wat ook nieuw was voor een station in die tijd, zijn de versieringen. Het dak had twee kleuren met een ingenieus patroon, helaas is dat verdwenen. De topgevels zijn verrijkt met  houtsnijwerk, dat is nog herkenbaar.

Station Oosterbeek Laag, ingekleurde ansichtkaart Gelders Archief NL-AhGldA_1513_2007
Station Oosterbeek Laag, ingekleurde ansichtkaart Gelders Archief NL-AhGldA_1513_2007

Passagiers met bestemming Arnhem konden in het stationsgebouw wachten. Het schuilhuisje was voor de mensen die naar Nijmegen op weg waren.

Groot station

Het station werd op de groei gebouwd door het Staatsspoor (SS). Mogelijk om te concurreren met Station Oosterbeek Hoog. Dat station van de Nederlandsche Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) lag aan de lijn Utrecht-Arnhem (vanaf 1845). Station Oosterbeek Laag aan de spoorlijn naar Nijmegen is nooit populair geworden. De ligging van het station, ver van het centrum van Oosterbeek en op twee kilometer van station Arnhem, was daarvan mogelijk de oorzaak. In 1938 is het gesloten voor personenvervoer.

Arnhem-Nijmegen

Nijmegen pleitte al heel lang voor aansluiting op het spoornetwerk. Voor het stukje spoorbaan van zestien kilometer tussen Nijmegen en Arnhem moesten eerst twee spoorbruggen worden gebouwd, over de Rijn en de Waal, voor dit kleine stukje spoorbaan van zestien kilometer. Een kostbare aangelegenheid waarop Nijmegen lang moest wachten. Uiteindelijk werd dit traject door het Staatsspoor (SS) uitgevoerd. Vanaf 1878 was Nijmegen per trein vanuit Arnhem bereikbaar.

Oorlogsschade

Zoals zoveel gebouwen in Oosterbeek, werd in 1944 ook het station zwaar beschadigd. Het rechter gedeelte werd gesloopt. Het grote huis, links op deze foto, had ook veel schade, maar bleef gespaard. Wel zonder de top van de toren, die je hier nog wel op de foto ziet.

Oorlogschade Station Oosterbeek laag Gelders Archief NL-AhGldA_1570_469
Oorlogschade Station Oosterbeek-Laag Gelders Archief NL-AhGldA_1570_469

In 1983 wilde de gemeente het overgebleven gebouw en de goederenloods slopen. Een paar dagen voor de sloop kraakte Ton Zwartkruis, toen nog student, met een paar vrienden de gebouwen. In 2009 heeft een aantal gezinnen de gebouwen kunnen kopen. Zo hebben zij het monument gered!

Glas-in-lood atelier

Al meer dan 25 jaar is het glas-in-lood atelier van Maarten Berfelo op het stationsterrein gevestigd. Ook een stukje erfgoed. Het oude ambacht wordt hier beoefend, soms met moderne designs zoals op deze foto.

Glas-in-lood foto Demi-Gare
Glas-in-lood foto Demi-Gare

Stationstrap Bernhardweg

Aan de andere kant van het spoor is nog een oude monumentale stationstrap, die nu geen functie meer heeft.

Oosterbeek-prbernhardweg-trap Door Pimvantend - Eigen werk, CC BY-SA 3.0 nl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=31076561
Prins Bernhardweg Stationstrap foto Pimvantend
Prins Bernhard Stationstrap foto Marijke Metz
Prins Bernhardweg Stationstrap foto Marijke Metz

 

Overzicht

Adres

Klingelbeekseweg 69, Oosterbeek

Openingstijden

za 9 sep. 10:00 – 17:00

Type monument: Openbaar gebouw
Oorspronkelijke functie: Station
Architect: M.A. van Wadenoijen
Bouwperiode: Geopend op 15 juni 1879
Huidige functie: Woning
Monument status: Gemeentelijk monument

 

Bronnen en verdere informatie:

Wikipedia

stationsweb

Martijn van Vulpen

stationsinfo.nl

Heemkunde Renkum

Heemkunde Renkum foto’s

Website Demi-gare

Boekje Mooi Renkum van GroenLinks Renkum

 

Plaats een reactie