11 De tijd – Informatiepunt

de tijd

In Restaurant De Tijd is een tentoonstelling over station Wolfheze en is tevens informatiepunt voor de Open Monumentendagen.

Station Wolfheze is gebouwd in 1899-1900. Het stationsontwerp is van het Standaardtype Visvliet dat vanaf 1890 tot en met 1903 gebruikt werd voor in totaal zes Nederlandse spoorwegstations. Het stationsgebouw in Wolfheze is het laatste nog bestaande gebouw van deze zes, de andere vijf zijn gesloopt.

In Wolfheze begint alles met de aanleg van de Rijnspoorweg van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem in tussen 1841 en 1845. Met de komst van dit stationsgebouw werd de locatie interessant voor het realiseren van het psychiatrisch ziekenhuis door de ‘Vereniging tot Christelijke Verzorging van Krankzinnigen en Zenuwlijders’, waarvan u het museum kunt bezoeken. Lees meer op Het Verhaal van Renkum

Misschien was er nooit een dorp Wolfheze geweest als de spoorlijn van Utrecht naar Arnhem aangelegd was volgens het eerst bepaalde tracé. In 1838 had Koning Willem I bij koninklijk besluit bepaald dat er een lijn aangelegd zou worden, vanaf Rhenen langs de Nederrijn via Wageningen naar Arnhem. Want in Wolfheze begint alles met de spoorlijn. Na het verdwijnen van het dorp door toedoen van de Spanjaarden in de 80-jarige oorlog, was er tot de aanleg van de Rijnspoorweg van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem in tussen 1841 en 1845, geen sprake meer van enig dorp of gehucht. Het Ministerie van Oorlog wilde wegblijven van een mogelijke frontlijn langs de Nederrijn en koos voor een rechte lijn via Ede. En dus moest het Rijk tussen de Buunderkamp en Wolfheze grond verwerven van de eigenaar: Jacob A.P. Baron van Brakell, kasteelheer van Doorwerth. Hij bedong midden op de heide een halteplaats bij de kruising van de spoorlijn met een oude jachtweg, op de plek van het huidige station. Alle reden om in 1846 een mooie weg aan te leggen van zijn huis, het kasteel Doorwerth naar zijn halte: de Wolfhezerweg in 1846 en aansluitend de Italiaanseweg.

Wist je dat?

Niet alleen het station Wolfheze, maar ook de nog aanwezige duikers onder de spoordijk (800 meter langs de spoorlijn in oostelijke richting is er nog één toegankelijk), dienstwoningen aan de Bilderberglaan (2,5 km ten oosten van het station richting Oosterbeek), de enorme dijkmassa’s en ontgravingen en het viaduct bij Landgoed Mariëndaal, behoren tot de monumentwaardige onderdelen van deze spoorlijn, die tot de oudste van ons land behoort.

Activiteiten

Locatie

Wolfhezerweg 87
Wolfheze
Kaart wordt geladen...

Plaats een reactie