Station WolfhezeDoor Michielverbeek - wiki commons 80808517|1845-dienstregeling-trein-www.wolfheze.nl|Utrechts Archief- X145436 - Wolfhezen-1-noordgevel|Utrechts Archief- X145436 - Wolfhezen-1-plattegrond-dsn|Utrechts Archief- X145436 - Wolfhezen-1-zuidgevel|tekening Wolfheze vergroting

Station Wolfheze

Misschien was er nooit een dorp Wolfheze geweest als de spoorlijn van Utrecht naar Arnhem aangelegd was volgens het eerst bepaalde tracé. In 1838 had Koning Willem I bij koninklijk besluit bepaald dat er een lijn aangelegd zou worden, vanaf Rhenen langs de Nederrijn via Wageningen naar Arnhem. Want in Wolfheze begint alles met de spoorlijn. Na het verdwijnen van het dorp door toedoen van de Spanjaarden in de 80-jarige oorlog, was er tot de aanleg van de Rhijnspoorweg van Amsterdam via Utrecht naar Arnhem in tussen 1841 en 1845, geen sprake meer van enig dorp of gehucht.  Het Ministerie van Oorlog wilde wegblijven van een mogelijke frontlijn langs de Nederrijn en koos voor een rechte lijn via Ede. En dus moest het Rijk tussen de Buunderkamp en Wolfheze grond verwerven van de eigenaar: Jacob A.P. Baron van Brakell, kasteelheer van Doorwerth. Hij bedong midden op de heide een halteplaats bij de kruising van de spoorlijn met een oude jachtweg, op de plek van het huidige station. Alle reden om in 1846 een mooie weg aan te leggen van zijn huis, het kasteel Doorwerth naar zijn halte: de Wolfhezerweg in 1846 en aansluitend de Italiaanseweg.

Oude gemeentehuis Oosterbeek|Oude gemeentehuis Oosterbeek|Oude gemeentehuis Oosterbeek

Voormalig gemeentehuis Oosterbeek

Gemeentehuis van Renkum gebouwd in 1866, verbouwd in 1907 en in gebruik tot 1928. Monument in Neo-Renaissancestijl bestaande uit het hoofdgebouw en het koetshuis. Nu in gebruik als Kunstgalerij Albricht.

berhulphuskerk|Bernulphus|berhulphuskerk.jpg|Bernulphus.jpg|St. Bernulphuskerk|St. Bernulphuskerk Oosterbeek 1945|St. Bernulphuskerk

Sint Bernulphuskerk

De Bernulphuskerk is een Rooms-Katholieke kerk, vernoemd naar de Heilige Bernulphus, die bisschop was van Utrecht van 1027 tot 1054. De kerk is vooral bekend om de unieke kruiswegstaties van Jan Toorop, de Tituskapel, en het bijzondere Heilig Hartbeeld van August Falise. En er is in deze kerk nog veel meer te zien. Loop vooral binnen!

Oostgevel Station Oosterbeek Laag geknipt uit Het Utrechts Archief X198105 - 959-3283|Station Oosterbeek Laag foto Marijke Metz|Oosterbeek Laag 1879 Het Utrechts archief X89108 - 154651|Oorlogschade Station Oosterbeek laag Gelders Archief NL-AhGldA_1570_469|Station Oosterbeek Laag

Station Oosterbeek-Laag

Aan de Klingelbeekseweg te Oosterbeek stond vanaf 1878 een groot, fraai station aan de spoorlijn Arnhem-Nijmegen. Het stationsgebouw was het eerste asymmetrische stationsgebouw van Nederland én het eerste met een toren. Door oorlogschade is een groot deel verdwenen.

Het huis en de goederenloods bleven bewaard. Lees hoe het station is gered…