In 1941 openden de Duitsers feestelijk een nieuwe spoorlijn, van Wolfheze naar Deelen. De trein bracht bouwmateriaal, munitie, bommen en meer naar Deelen. In de volksmond werd het al snel het bommenlijntje genoemd. Wat is er nu nog te zien van dit bommenlijntje?
Pak de fiets en volg de contouren van de voormalige spoorlijn. Soms moet je een stukje met de fiets lopen. We gaan ervan uit dat je vanaf Wolfheze naar Deelen fietst, maar andersom kan natuurlijk ook.
Het is een prachtige route, waarbij je ongetwijfeld op plekken komt waar je nog nooit eerder bent geweest. Klik op de punten onderweg voor een omschrijving met foto’s en route aanwijzigingen.
Volg de route op de kaart
Het verhaal
Wie Bommenlijntje zegt, zegt Fliegerhorst Deelen. Zo wordt Wolfheze via de verdwenen spoorlijn verbonden met het Arnhems buitengebied.
Daar zijn hele bijzondere monumenten dit Open Monumentenweekend open.
Onderweg kom je langs plekken waar je het tracé nog kan herkennen in het landschap.
Een verdwenen spoorlijn met een zwarte geschiedenis
September 1941: Nederland is een nieuwe spoorlijn rijker
Al kort na de Duitse bezetting in mei 1940 wordt besloten het bescheiden hulpvliegveld van de luchtmacht om te bouwen tot het grootste militaire vliegveld van Nederland. Van hieruit zou de Luftwaffe de Britten gaan bestoken. Om deze uitbouw mogelijk te maken moesten er vele gebouwen gerealiseerd worden. Daarom waren in april 1941 landmeters aan het werk in Wolfheze en zag men korte tijd later de aanleg van een eenvoudige spoorlijn vanaf station Wolfheze naar Deelen. In eerste instantie vooral voor bouwmateriaal, maar later ook voor bommen, munitie, vliegtuigonderdelen en zelfs V-1’s. Het werk moest snel geklaard worden, daarom ontbrak zelfs een ballastbed en ging men liever om hoogtes in het landschap heen.
80 jaar later is er nog veel te zien!
Bekijk de kaart en volg de route.
Lees meer over het bommenlijntje bij Martijn van Vulpen of lees de rapportage van Victor Lansink.